tisdag 7 februari 2012

Urinvägsinfektion

Passande träd som växer i Alnarp
Idag tänkte jag tilldela ett helt inlägg här till det härliga fenomenet urinvägsinfektion. De där underbara bakterierna som smyger sig på när man som minst anar det och bosätter sig i din urinblåsa. Som får dig att alltid känna dig kissnödig och när du väl sätter dig på toaletten så kommer det inte en endaste skvätt och svider av bara fan. Jag vet, vissa nätter har jag campat på toaletten för reser jag på mig så känns det som om den där skvätten ska komma rakt ner i trosorna. Jag har kronisk urinvägsinfektion och har haft det sen jag var ungefär 14. När du som ung kvinna besöker en läkare för dessa symtom ställer de en hel drös med frågor: När uppstod detta? Var det i samband med sex? Du kissade väl efter? Sen får du ett recept på antibiotika som du ska äta i en vecka och glöm nu för all del inte att dricka ordentligt, tranbär är speciellt bra.
 På frågor som varför man får detta och hur i helvete man blir av med skiten finns det tyvärr ingen i vit rock som kan svara på.

Efter en sisådär ett 20-tal antibiotikakurer om året är du lagom less på förklaringen att vissa människor bara får det ofta. Speciellt vanligt är det när man sexualdebuterar, börjar äta p-piller, kommer i klimakteriet m.m. Urinvägsinfektion får du av bakterier, oftast av dina egna bakterier och dessa kan du gå runt med i urinblåsan utan att de bryter ut. Man får alltså inte urinvägsinfektion av att sitta på en kall sten som din mormor eller farmor säkert påpekade. Om du har dessa bakterier i blåsan redan kan däremot bryta ut om du blir kall. Sex är ju en annan sak som kan ställa till det. Rejält. Får du urinvägsinfektion i samband med sex beror det inte på att din partner har skitig pillefjong utan även i detta fall är det dina egna bakterier som ställer till det. Eftersom kvinnor har mycket kortare urinrör än män är det lätt att de bakterier som finns runt omkring lätt får en skjuts in genom urinröret och upp i urinblåsan när du har sex. Därför är det jätteviktigt att kissa efter!

Nu för tiden får jag absolut inte urinvägsinfektion lika ofta, men när jag väl får det så kommer det ordentligt. Bakterierna stannar oftast inte i urinblåsan utan kan leta sig upp både på fram och baksidan av kroppen. Njurbäckeninflammation är inte jätteroligt att ha, men det är något som är hyffsat vanligt om du går runt med en urinvägsinfektion för länge. Du behöver inte ens ha symptom för det ondsinta bakterierna när det simmar runt i din urinblåsa men känner du att du börjar få ont i ryggen så gå för guds skull till doktorn.
Framsidan då? De gånger jag har kommit till en läkare med urinvägsinfektion och ont i magen, nedre delen av magen som känns som ungefär mensvärk, har jag nästan alltid fått höra att det måste vara Klamydia. Som ni nu säkert har räknat ut har jag fast partner och det vore ju inte allt för skoj att ha Klamydia då. De flesta allmänläkare på vårdcentraler (i alla fall varken i Malmö eller i Stockholm) har inte en susning om att en urinvägsinfektion kan gå upp i dina kvinnliga delar. När jag berättar att jag har haft bakterier som spritt sig till en äggledare säger t.om de flesta att det inte kan stämma.

En sak som har STOR betydelse om du lider av detta problem är preventivmedel. Äter du p-piller eller något annat med östrogen i kan detta vara en stor bidragande faktor. Efter att jag bytte från p-piller med östrogen till mini-piller utan östrogen försvann mina urinvägsinfektioner nästan helt. Tips som tranbärsjuice, citursfrukter, drick mycket vatten och allt vad det nu heter är att rekommendera men har man urinvägsinfektion ofta så känns sådana tips nästan bara patetiska. Hiprex är ett läkemedel som du äter dagligen i några månader om du har haft problemet upprepade gånger. Om det fungerar eller inte vet jag faktiskt inte eftersom varje gång jag har provat äta dem har jag fått urinvägsinfektion och slutat för att börja äta antibiotika istället. En sista grej; Har du problem med att du får urinvägsinfektion efter sex så kräv av din läkare att få antibiotika utskrivet så att du kan ta en tablett efter. Efter du har kissat givetvis.

/Emma

2 kommentarer:

  1. Hej Emma kommer dina urinvägsinfektioner mer sällan sen du började med LCHF? Eva.

    SvaraRadera
  2. Hej Emma. Året Runt nr 41 har skrivit om en bra produkt för urinvägsinfektion. Du kan hitta den här: www.2dagar.se

    SvaraRadera