fredag 3 februari 2012

Fredag

Fredag, bästa dagen på hela veckan! Idag började jag dagen med att prova brödet vi köpte igår. Jag tycker att det är skönt att kunna äta bröd på morgonen. Är inte så jätteduktig på det där med frukost så tycker att det är ganska skönt att kunna slänga in en brödskiva i brödrosten istället för att trycka i sig yoghurt som jag har väldigt svårt för på morgonen. 

Brödet vi köpte heter "Nystart Blåbär" och kommer ifrån CarbZone. Brödet består av 4,2 gram kolhydrater per skiva, vilket är förhållandevis mycket. Brödet innehåller både jäst och vetemjöl men jämfört med andra så kallade "nyttiga bröd" är det lite kolhydrater och överlägset mest protein. Brödet innehåller inte heller några E-ämnen eller socker som jag försöker utesluta helt.
Brödet smakar bröd, helt vanligt bröd. Någon smak av blåbär kan i alla fall inte jag känna men det kanske är annorlunda om man inte rostar brödet. För att kompensera för den låga andelen fett använder jag mycket smör och en tjock skiva ost med hög fetthalt.

Ett annat bröd heter "Low Carb" och kommer också från CarbZone. En skiva bröd består av endast 2,7 gram kolhydrater per skiva. Det här brödet är riktigt saftigt och smakar också som en helt normal limpa."Low carb" smakar bättre än "Nystart Blåbär" på grund av dess saftighet. 

Hittade en jämförelse mellan olika "nyttiga" bröd. Ganska intressant men eftersom den är gjord av CarbZone är den kanske inte allt för pålitlig.

Självklart är bröd inte ett bra alternativ alls om man är strikt lchf:are men ibland tycker jag att jag är värd det. Ett stort plus med båda bröden är att de inte bara består av frön. De bröden vi har provat att baka själva blir antingen fluffiga eftersom de består av ägg och philiadelphiaost eller tonvis av frön.

Med en härlig brödskiva i magen ska jag nu ta mig an denna soliga fredag!


/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar