söndag 5 februari 2012

Musselrecept

Den här helgen har mest bestått av jobb för både mig och Emma tråkigt nog. Egentligen så skulle jag jobba till kvällen idag men pga av strul så var jag tvungen att sluta tidigt. Skönt fast synd. Nu får jag tid att laga en god middag och träna i alla fall. Här kommer mitt och Emmas fina musselrecept. Presenterat så utförligt som möjligt.

Ingredienser:
1 kg blåmusslor
3 dl Murphy´s brown ale
3 dl vispgrädde
1 msk fiskfond
2 lökar
1 morot
3 lagerblad
1/2 citron
kruka dill
smör


Hacka lökarna och moroten och fräs med smör i en stor kastrull. Häll sedan ner ölen, fiskfonden och lagerbladen och låt koka ner till hälften. Häll sedan ner vispgrädden och koka ner till hälften igen.


Skölj och skrubba musslorna. Klipp bort eventuellt skägg. Om en mussla är öppen, knacka på skalet, om den då inte stänger sig så släng. Släng även musslor som gått sönder.


Häll ner musslorna i kastrullen och lägg på ett lock. Rör om kastrullen efter en minut och koka i ytterligare en minut. Häll sedan ut musslorna och såsen på ett stort fat. Häll över citronsaften och lägg över grovhackad dill. Ät inte de musslorna som inte öppnat sig under kokningen.


Njut! 

/Robin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar